Athanasius Werke | Arbeitsstelle Erlangen

Athanasius-Bibliographie

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Avagyan, Anahit, Die armenische Athanasius-Überlieferung. Das auf Armenisch unter dem Namen des Athanasius von Alexandrien tradierte Schrifttum, Patristische Texte und Studien 69, Berlin, Boston 2014Abstract: Die vorliegende Untersuchung beschäftigt sich mit dem erhaltenen handschriftlichen Bestand der armenischen Übersetzungen des Athanasius von Alexandrien und zieht die ersten Rückschlüsse daraus. Die altorientalischen Übersetzungen zeigen eine faszinierende Rezeption der Kirchenväter auf. Neben dem Syrischen und Koptischen ist auch das Klassisch-Armenische die Sprache, in die sehr früh, teilweise noch im 5. Jahrhundert, (pseudo-)athanasianische Texte übertragen wurden. Außerdem sind über zwanzig Schriften erhalten, die als Athanasiana armeniaca bezeichnet werden können. Damit werden die Texte aufgefasst, die in der armenischen Übersetzungsliteratur unter dem Namen des alexandrinischen Patriarchen Athanasius des Großen überliefert sind, für man aber bisher keine griechischen Originale nachweisen kann. Die vorliegende Untersuchung befasst sich mit dem handschriftlichen Bestand der Texte und arbeitet die verschiedenen Redaktionen für das jeweilige Werk heraus. Damit wird die Grundlage für eine kritische Ausgabe der armenischen Übersetzungen geschaffen. Das Buch leistet zudem einen Beitrag zu den Studien über die (prä-)graecophile Schule bzw. die nachklassische Stufe des Alt-Armenischen, da bei einigen Schriften ausführliche griechisch-armenische Kollationen durchgeführt wurden.

Boezelman, Wijnand A., The Gospel of John and polemical equation of Arians to Jews in Athanasius' Orationes contra Arianos and contemporary works, in: Studia Patristica 72, 2014, 133–146.

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Thomson, Francis J., Byzantine Erotapocritic Literature in Slavonic Translation with Special Attention to the Important Role Played by Anastasius Sinaita's Interrogationes et responsiones in the Conversion of the Slavs, in: Byzantion 84, 2014, 385–432 DOI: http://doai.io/10.2143/BYZ.84.0.3049190.

Zawadzki, Konrad F., Neue griechische Fragmente des Cyrill von Alexandrien, (Pseudo-)Athanasius, Philoxenos, Severus von Antiochien und Ammonios: patristische Auslegungen zum 1. Korintherbrief (ediert aus dem Codex Pantokratoros 28), in: Zeitschrift für Antikes Christentum / Journal of Ancient Christianity 18, 2014, 260–282 DOI: http://doai.io/10.1515/zac-2014-0013.

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Anatolios, Khaled, „Christ the Power and Wisdom of God“: Biblical Exegesis and Polemical Intertextuality in Athanasius's Orations against the Arians, in: Journal of Early Christian Studies 21, 2013, 503–535Abstract: Three times in the Orations against the Arians, Athanasius quotes from Asterius's exegesis of 1 Cor 1.24. In this paper, I show how Athanasius extracts four motifs from this discussion, and uses them to distinguish his own doctrinal position from Asterius, Marcellus, and Eusebius of Caesarea: the eternity of the Son; the Son's being as „proper to the essence of the Father“; the co-existence of Father and Son; and the generativity of the divine nature. Athanasius hides this complex engagement in order to achieve a polemical simplification of the post-Nicene debates into the binary framework of „orthodoxy“ vs. „heresy.“

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Martin, Annick/Morales, Xavier, Athanase d'Alexandrie, Lettre sur les synodes, Sources Chrétiennes 563, Paris 2013Abstract: La Lettre sur les synodes de Rimini et de Séleucie d'Isaurie d'Athanase, évêque de la grande métropole d'Alexandrie (328-373), est un témoignage essentiel pour l'histoire de l'Eglise de 325 à 360, plongée dans l'instabilité par la réception difficile du concile de Nicée (325) et par le…

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Kolbet, Paul R., Athanasius, the Psalms, and the Reformation of the Self, in: Harvard Theological Review 99, 2006, 85–101Abstract: Shortly after his death, the influential fourth century bishop, Athanasius of Alexandria, was recognized for introducing the contemplative traditions of the Egyptian monks to the urban Christians of Alexandria and for bringing the desert monks into communion with the Alexandrian episcopacy. Athanasius accomplished this by quite intentionally bridging the distance (physical and spiritual) between desert and city. Over time, with his tireless effort, the daily spiritual practices of the monks became those of the urban Christian and the monks came increasingly under the sway of the Alexandrian episcopacy. As a consequence of his commitment to bringing the desert closer to the city, Athanasius thoroughly integrated ascetic practice into his theology and it proved to be a decisive component of his ecclesiastical politics. A letter Athanasius wrote to a certain Marcellinus provides valuable insight into the shape of Athanasius's spiritual program, its relationship to previous Hellenistic philosophical traditions, and, especially, the crucial function of the psalms in the reformation of the self.

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Gruen, William C., The compilation and dissemination of “The Life of Antony“ (Saint Athanasius, Patriarch of Alexandria) 2005Abstract: Despite the massive amounts of scholarship on the topic, the scholarly community is still deeply divided on most questions pertaining to the fourth century hagiography, The Life of Antony. Two of these questions, „>Which extant linguistic tradition reflects the oldest reading?“< and „>Under what circumstances (and by whom) was the document written?“< can be better understood by examining the use of ethnic and religious identifiers in The Life. What the equivalent terms „>Greek“< and „>Egyptian“< mean in the different linguistic traditions and how they are used in the context of the narrative can be used to determine if the work has been translated to a different cultural setting in a different language. Having determined the oldest extant form of the work (the Greek version), I then offer a synthesis which reconstructs how these oldest readings were aimed at a monastic community in the vicinity of Alexandria by the most renowned bishop of that city, Athanasius, and then translated and disseminated around the empire.

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Schneider, Carolyn, The intimate connection between Christ and Christians in Athanasius, in: Scottish Journal of Theology 58, 2005, 1–12Abstract: The Middle Platonic concept of „participation“ in the Forms is important for Christ. Yet, Athanasius adapts this concept to his Johannine view of the Word of God incarnate in Christ. He turns to the language of bodily creation and kinship rather than contemplation to express the relationship between Christ and Christians. For Athanasius, evil makes it impossible for humans to contemplate the divine Word by which they were created. Therefore, the Word embodied a new humanity in Christ. The Holy Spirit enables Christians to participate in Christ, becoming thereby part of a new humanity and children of God.

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Ayres, Lewis, Athanasius' initial defense of the term ὁμοούσιος: rereading the „De decretis“, in: Journal of early Christian studies 12, 2004, 337–359Abstract: Athanasius begins to defend Nicaea's ὁμοούσιος in the De decretis of ca. 353, pursuing two basic strategies. First, the term is defended as a necessary corollary of Nicaea's controversial phrase Greek 1, a phrase which appears to be more fundamental to Athanasius. Second, however, he defends both ὁμοούσιος and Greek 1 as necessary in order to preserve the sense of important scriptural terminologies that he takes to emphasize the Son's status as the Father's Wisdom and Word. ὁμοούσιος thus functions as a cipher for phrases that are what Richard Vaggione has termed „basic dogmatic statements.“ In his account of Nicaea Athanasius also appears to draw on Eusebius of Caesarea's argument in his Epistula ad Caesarienses of 326. The skill with which he adopts and adapts Eusebius' arguments further demonstrates the subtlety with which doctrinal ciphers could be explored and deployed.

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Fernández, G., Los inicios del segundo exilio de Atanasio de Alejandría, in: HAnt 24, 2000, 339–342Abstract: Expulsado Atanasio de su obispado de Alejandría el 18 de marzo de 339, inicia su segundo destierro y se encamina a Roma. En la Urbe entabla relación con el obispo romano Julio 1 ante la urgencia de buscar aliados en el episcopado occidental. Asimismo, pretende acercarse a Constante mediante el envío de un canon de libros inspirados.

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ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΤΑ ΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΑ ΑΠΑΝΤΑ. Sancti Patris Nostri Athanasii Archiepiscopi Alexandriae Opera Qvae Reperivntvr Omnia. Editio Nova juxta Parisinam Anni MDCXXVI adornata, Quam haec editio aliis hactenus vulgatis locupletior sit Epistola ad Lectorem indicabit …, Coloniae 1686 URL: https://opacplus.bsb-muenchen.de/metaopac/search?id=13267436&db=100.

Nanninck, Pieter, Athanasii Magni Alexandrini Episcopi, Graviss. Scriptoris, Et Sanctiss. Martyris, Opera In quatuor Tomos distributa, Basileae 1556 URL: https://opacplus.bsb-muenchen.de/metaopac/search?id=13098600&db=100.

Aretinus, Johannes (Hrsg.), D. Athanasii Episcopi Alexandrini facundissimi illius ecclesiae propugnatoris omnia opera, quae in hunc usq[ue] diem è Graeco in Latinam linguam uersa sunt, Coloniae ^{Nunc recens quam exactissima diligentia recognita et excusa, quorum catalogum sequens pagella indicabit}1532 URL: https://opacplus.bsb-muenchen.de/metaopac/search?id=13092943&db=100.

Athanasii Episcopi Alexandrini Opera Stvdiosivs Qvam Antea Fverint, A Situ Vindicata, Qvorvm Catalogvs Seqvitvr ; Commentarij in Epistolas Pauli, qui a plerisq[ue] Vvlgario adscribuntur ; Contra Gentiles Liber unus ; De incarnatione uerbi eiusque ad nos per corpus adventu ; Disputatio contra Arrium ; In vim Psalmorum opusculum ; Exhortatio ad Mnachos ; De passione Imaginis domini nostri Libellus ; Epistolae nonnullae Romanorum Pontificum ad Athenasium & Athanasij ad eosdem ; Eiusdem Athanasij de variis quaestionibus Liber. Accessit praeterea operi, Erasmi Roterodami Paraclesis, ipsiusq[ue] Athanasij vita, Argentinae 1522 URL: https://opacplus.bsb-muenchen.de/metaopac/search?id=13103268&db=100.

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